Uitleg certificering en eisen
Hoe komt u in aanmerking voor het Keurmerk Private Lease?
- U meldt uw organisatie aan en geeft de Stichting Keurmerk Private Lease inzage in de juridische structuur van uw bedrijf.
- Beschouwt de stichting u als aspirant-deelnemer, dan betaalt u een entree-fee en start het certificeringtraject.
- Allereerst doorloopt u online een zelfbeoordeling.
- Vervolgens vindt een audit plaats met het onafhankelijke auditbureau dat de certificering begeleidt.
- Als uw organisatie voldoet aan de keurmerkeisen en de deelnemersbijdrage betaalt, dan ontvangt u een certificaat en het keurmerk, dat u vanaf de vermelde ingangsdatum mag gebruiken in al uw uitingen.
- Na drie maanden doet de auditor een praktijktest om te beoordelen of u conform keurmerkeisen werkt.
- Deze praktijktest wordt jaarlijks herhaald.
Onderschat het niet
Wilt u private lease aanbieden? Realiseer u dat het een consumentgericht product betreft en dat daarop het consumentenrecht van toepassing is. Dat betekent dat u aan strenge, wettelijke eisen moet voldoen. Een compleet ander product dus dan B2B lease. Een product dat veel vraagt van uw organisatie. Iets om goed bij stil te staan voordat u met private lease de markt op gaat.
Welke Deelnemersvoorwaarden gelden er?
Als u het Keurmerk Private Lease wilt voeren, hanteert u allereerst de opgestelde Algemene voorwaarden. Hier moet u Aanvullende voorwaarden aan toevoegen.
Als hulpmiddel gebruikt u hiervoor het document ‘Aandachtspunten bij de Aanvullende Voorwaarden Private Lease’.
Naast deze voorwaarden die u afspreekt met uw klant, gelden richting de Stichting Keurmerk Private Lease de volgende voorwaarden:
Daarnaast gelden:
- De voorwaarden die BKR voor deelnemers hanteert
- De voorwaarde die certificeringsinstantie hanteert
Wat kost deelname aan het keurmerk?
Als keurmerkdeelnemer betaal je enkele bijdragen. Aan de Stichting Keurmerk Private Lease komt dat neer op het volgende:
- Een eenmalige entree-fee (bijdrage in de oprichtingskosten van de stichting en vergoeding van registratiekosten van de deelnemer. Deze fee is inclusief de entree-vergoeding en eenmalige administratiekosten van BKR).
- Een jaarlijkse bijdrage (bijdrage in de secretariaats-, promotie- en normeringskosten van de stichting, de instandhoudingskosten van de Geschillencommissie Keurmerk Private Lease).
Verder zijn de volgende kosten van toepassing:
- De deelnemer betaalt de kosten van controles rechtstreeks aan de audit-partner van de stichting.
- De deelnemer betaalt deelnemers- en (verplichte) opleidingskosten aan BKR. Daarnaast is de deelnemer verplicht om elke potentiële klant in het Centraal Krediet Informatiesysteem (CKI) op uitstaande kredieten en betalingsgedrag te toetsen en – als de deal doorgaat – te registreren. De deelnemer betaalt per toets een vast bedrag. Een registratie wordt door BKR aan de deelnemer vergoed met een vast creditbedrag per registratie.
- In geval van een geschil betaalt de deelnemer een vaste bijdrage aan de behandelkosten van de geschillencommissie.